Preview

Russian Pediatric Journal

Advanced search

Maternal experience of sense of situation of the child illness

https://doi.org/10.46563/1560-9561-2024-27-2-136-141

Abstract

Introduction. The maternal experience of a sense of the child illness is an integral part of the whole situation of illness and it develops in the context of interaction with a doctor and a medical institution. This experience must be taken into account when building an individualized strategy for medical and socio-psychological assistance to such families.
Goal is to identify the specifics of the mother’s experiences in the situation of a child’s long-term illness and determine the ways for constructing the psychologically optimal interaction in the “doctor–parent” dyad.
Materials and methods. Twelfe mothers in difficult life situations (mothers to a child with a severe disease) were interviewed; they were divided into two subgroups depending on the presence/absence of detailed medical knowledge about the disease and its prognosis. The method of the original clinical-psychological interview was used. Data were analyzed using qualitative methods.
Results. The mother’s experience of a sense of the child’s illness consists of medical and psychological components. The psychological component is formed among others through the doctor’s explanations. In the mother’s inner world, it is closely connected with the perception of the disease and the treatment. The results obtained indicate the need to improve communication between mothers and medical personnel, taking into account objective differences in the course of the disease and in how mothers work through it. The results also demonstrate the importance of psychological support, which would facilitate meaning-making processes about the disease among mothers during their children’s hospitalizations.
Conclusion. When speaking to mothers of sick children and clarifying the origin of the disease, its course, and prognosis, doctors need to take into account the psychological meaning of these explanations by using their psychotechnical function to support mothers and ensure active cooperation with medical personnel.

About the Author

Nataliya S. Burlakova
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


References

1. Тхостов А.Ш., Рассказова Е.И., ред. Руководство по психологии здоровья. М.: МГУ; 2019.

2. Бурлакова Н.С., Олешкевич В.И. Развитие прикладной клинической (медицинской) психологии в информационном обществе. Национальный психологический журнал. 2019; 1(1): 68–77. https://doi.org/10.11621/npj.2019.0107 https://elibrary.ru/lgofzx

3. Бебчук М.А. Семейно-ориентированный подход к оказанию медицинской помощи детям. Менеджер здравоохранения. 2016; (8): 13–24. https://elibrary.ru/xcdzdx

4. Лазуренко С.Б., Симонова О.И., Свиридова Т.В. Глава 12. Психологические аспекты в ведении больных муковисцидозом. В кн.: Капранов Н.И., Каширская Н.Ю., ред. Муковисцидоз. М.: Медпрактика-М.; 2014: 623–47.

5. Урванцев Л.П. Психология соматического больного. Ярославль; 2000.

6. Боулби Дж. Привязанность. Пер. с англ. М.: Гардарики; 2003.

7. Бурлакова Н.С., Олешкевич В.И. Развитие практики и методологии патопсихологического эксперимента (традиция московской школы патопсихологии). М.: МГУ; 2020: 215–47. https://elibrary.ru/bxfreh

8. Дэвис Х. Как помочь семье, в которой серьезно болен ребенок: Взгляд психолога. Пер. с англ. М.: Этерна; 2011. https://elibrary.ru/qycocv

9. Карабанова О.А. Понятие «социальная ситуация развития» в современной психологии. Методология и история психологии. 2007; 2(4): 40–56. https://elibrary.ru/qaawzb

10. Киселева М.Г. Если ребёнок болеет. Психологическая помощь тяжелобольным детям и их семьям. М.: Генезис; 2016. https://elibrary.ru/xqalhr

11. Клипинина Н.В., Хаин А.Е., Кудрявицкий А.Р. Проблема информирования о заболевании и лечении пациентов и их родителей/семей в детской онкологии/гематологии. Консультативная психология и психотерапия. 2014; (1): 127–55. https://elibrary.ru/sfismd

12. Николаева В.В., ред. Психосоматика: телесность и культура. М.: Академический проект; 2009. https://elibrary.ru/xrsqff

13. Бурлакова Н.С., Олешкевич В.И. Проективные методы: теория, практика применения к исследованию личности ребёнка. М.: Институт общегуманитарных исследований; 2001.

14. Соколова Е.Т., Бурлакова Н.С. К вопросу об обосновании метода диалогического анализа случая. Вопросы психологии. 1997; (2): 61–76.

15. Braun V., Clarke V., Terry G. Thematic analysis. In: Rohleder P., Lyons A., eds. Qualitative Research in Clinical and Health Psychology. Basingstoke: Palgrave Macmillian; 2015: 95–113.

16. Melo E.M., Ferreira P.L., Lima R.A., Mello D.F. The involvement of parents in the healthcare provided to hospitalized children. Rev. Lat. Am. Enfermagem. 2014; 22(3): 432–9. https://doi.org/10.1590/0104-1169.3308.2434

17. Шулаев А.В., Гатауллина Г.С., Рашитов Л.З. Факторный анализ удовлетворенности родителей организацией медицинского обслуживания в детских поликлиниках г. Казани. Медицинский альманах. 2011; (6): 19–22. https://elibrary.ru/ojrksv

18. Батышева Т.Т., Быкова О.В., Виноградов А.В. Приверженность семьи к лечению ребенка с неврологической патологией. Журнал неврологии и психиатрии им. С.С. Корсакова. 2012; 112(7-2): 56–63. https://elibrary.ru/pywtsv


Review

For citations:


Burlakova N.S. Maternal experience of sense of situation of the child illness. Russian Pediatric Journal. 2024;27(2):136-141. (In Russ.) https://doi.org/10.46563/1560-9561-2024-27-2-136-141

Views: 52


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1560-9561 (Print)
ISSN 2413-2918 (Online)