1. Byrd D., Arentoft A., Scheiner D., Westerveld M., Baron I.S. State of multicultural neuropsychological assessment in children: current research issues. Neuropsychol. Rev. 2008; 18(3): 214-22. https://doi.org/10.1007/s11065-008-9065-y
2. Hüsser A., Fourdain S., Gallagher A. Neuropsychologic assessment. Handb. Clin. Neurol. 2020; 174: 239-49. https://doi.org/10.1016/B978-0-444-64148-9.00017-X
3. Brooks B.L., Iverson G.L., Sherman E.M., Roberge M.C. Identifying cognitive problems in children and adolescents with depression using computerized neuropsychological testing. Appl. Neuropsychol. 2010; 17(1): 37-43. https://doi.org/10.1080/09084280903526083
4. Plourde V., Hrabok M., Sherman E.M.S., Brooks B.L. Validity of computerized cognitive battery in children and adolescents with neurological diagnoses. Arch. Clin. Neuropsychol. 2018; 33(2): 247-53. https://doi.org/10.1093/arclin/acx067
5. Young A.G., Shtulman A. Children’s cognitive reflection predicts conceptual understanding in science and mathematics. Psychol. Sci. 2020; 31(11): 1396-408. https://doi.org/10.1177/0956797620954449
6. Green P., Horton A.M.Jr. Introduction to special issue on effort testing in children and adolescents. Appl. Neuropsychol. Child. 2020; 9(4): 290-1. https://doi.org/10.1080/21622965.2020.1750105
7. Combs T., Beebe D.W., Austin C.A., Gerstle M., Peugh J. Changes in child functioning pre-to post-neuropsychological evaluation. Child Neuropsychol. 2020; 26(5): 711-20. https://doi.org/10.1080/09297049.2019.1702155
8. Hyseni F., Blanken L.M.E., Muetzel R., Verhulst F.C., Tiemeier H., White T. Autistic traits and neuropsychological performance in 6- to-10-year-old children: a population-based study. Child Neuropsychol. 2019; 25(3): 352-69. https://doi.org/10.1080/09297049.2018.1465543
9. Wild K., Howieson D., Webbe F., Seelye A., Kaye J. The status of computerized cognitive testing in aging: A systematic rewiew. Alzheimers Dement. 2008; 4(6): 428-37. https://doi.org/10.1016/j.jalz.2008.07.003
10. Смирнов И.Е., Нечаева Н.Л., Кучеренко А.Г., Кузенкова Л.М. Факторы риска и маркеры эндотелиальной дисфункции у детей, перенесших острое нарушение мозгового кровообращения. Российский педиатрический журнал. 2014; 17(1): 9-14
11. Rosenqvist J., Lahti-Nuuttila P., Urgesi C., Holdnack J., Kemp S.L., Laasonen M. Neurocognitive functions in 3- to 15-year-old children: An international comparison. J. Int. Neuropsychol. Soc. 2017; 23(4): 367-80. https://doi.org/10.1017/S1355617716001193
12. Theunissen M.H.C., de Wolff M.S., Deurloo J.A., Vogels A.G.C., Reijneveld S.A. Computerized adaptive testing to screen children for emotional and behavioral problems by preventive child healthcare. BMC Pediatr. 2020; 20(1): 119. https://doi.org/10.1186/s12887-020-2018-1
13. Luciana M., Nelson C.A. Assessment of neuropsychological function through use of the Cambridge Neuropsychological Testing Automated Battery: performance in 4- to 12-year-old children. Dev. Neuropsychol. 2002; 22(3): 595-624. https://doi.org/10.1207/S15326942DN2203_3
14. Gualtieri C.T., Johnson L.G. Reliability and validity of a computerized neurocognitive test battery, CNS Vital Signs. Arch. Clin. Neuropsychol. 2006; 21(7): 623-43. https://doi.org/10.1016/j.acn.2006.05.007
15. Иванюшкин А.Я., Попова О.В., Смирнов И.Е. Правовые и социокультурные проблемы легитимизации нового критерия смерти («смерть мозга») в отечественной педиатрии. Российский педиатрический журнал. 2017; 20(5): 294-300. https://doi.org/10.18821/1560-9561-2017-20-5-294-300
16. Brooks B.L., Plourde V., Fay-McClymont T.B., MacAllister W.S., Sherman E.M.S. Factor structure of the CNS Vital Signs computerized cognitive battery in youth with neurological diagnoses. Child Neuropsychol. 2019; 25(7): 980-91. https://doi.org/10.1080/09297049.2019.1569609
17. Majerus S. Cognitive remediation for neurodevelopmental disabilities. Handb. Clin. Neurol. 2020; 174: 357-67. https://doi.org/10.1016/B978-0-444-64148-9.00026-0
18. Ross S.A., Allen D.N., Goldstein G. Factor structure of the Halstead-Reitan Neuropsychological Battery for children: a brief report supplement. Appl. Neuropsychol. Child. 2014; 3(1): 1-9. https://doi.org/10.1080/21622965.2012.695882
19. Астаева А.В., Малкова А.А. Анализ современных компьютеризированных программ диагностики и коррекции в детской нейропсихологии. Вестник Южно-Уральского государственного университета: Серия «Психология». 2018; 11(4): 39-47. https://doi.org/10.14529/psy180405
20. Kochhann R., Gonçalves H.A., Pureza J.D.R., Viapiana V.F., Fonseca F.D.P., Salles J.F., et al. Variability in neurocognitive performance: Age, gender, and school-related differences in children and from ages 6 to 12. Appl. Neuropsychol. Child. 2018; 7(3): 277-85. https://doi.org/10.1080/21622965.2017.1312403
21. Викторов В.А., Матвеев Е.В. Приборы и комплексы для психофизиологических исследований. Исследования, разработка, применение. М.; 2002.
22. Балканская С.В. Когнитивные функции при эпилепсии у детей: клинико-лабораторно-инструментальные параллели. Альманах клинической медицины. 2005; (8-3): 52-9.
23. Смирнов И.Е., Степанов А.А., Шакина Л.Д., Беляева И.А., Бомбардирова Е.П., Кучеренко А.Г. Неврологические проявления церебральной ишемии у детей первого года жизни. Российский педиатрический журнал. 2016; 19(5): 274-82. https://doi.org/10.18821/1560-9561-2016-19(5)-274-282
24. Brooks B.L., Low T.A., Daya H., Khan S., Mikrogianakis A., Barlow K.M. Test or rest? Computerized cognitive testing in the emergency department after pediatric mild traumatic brain injury does not delay symptom recovery. J. Neurotrauma. 2016; 33(23): 2091-96. https://doi.org/10.1089/neu.2015.4301
25. Rosa V.O., Schmitz M., Moreira-Maia C.R., Wagner F., Londero I., Bassotto C.F., et al. Computerized cognitive training in children and adolescents with attention deficit/hyperactivity disorder as add-on treatment to stimulants: feasibility study and protocol description. Trends Psychiatry Psychother. 2017; 39(2): 65-76. https://doi.org/10.1590/2237-6089-2016-0039
26. Подклетнова Т.В., Кузенкова Л.М., Алексеева Е.И. Психоневрологические аспекты ювенильного ревматоидного артрита. Вопросы современной педиатрии. 2009; 8(1): 46-51
27. Stadskleiv K., Jahnsen R., Andersen G.L., von Tetzchner S. Neuropsychological profiles of children with cerebral palsy. Dev. Neurorehabil. 2018; 21(2): 108-20. https://doi.org/10.1080/17518423.2017.1282054
28. Weiss S.J., Blackwell M.C., Griffith K.M., Jordan L.S., Culotta V.P. Performance validity testing in children and adolescents: A descriptive study comparing direct and embedded measures. Appl. Neuropsychol. Child. 2019; 8(2): 158-62. https://doi.org/10.1080/21622965.2017.1413982
29. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Надеждин Д.С., Сахаров В.Г. Особенности психофизиологического и психосоциального развития учащихся 9-11 классов средней школы. Российский педиатрический журнал. 2017; 20(6): 346-53. https://doi.org/10.18821/1560-9561-2017-20-6-346-353
30. Смирнов И.Е., Иванюшкин А.Я., Смирнов В.И., Поляков С.Д. Спорт высших достижений в свете биоэтики. Российский педиатрический журнал. 2014; 17(1): 53-9.
31. Шаповаленко И.В. Психология развития и возрастная психология. М.: Юрайт; 2016.
32. Гланц С. Медико-биологическая статистика. Пер. с англ. М.: Практика; 1998.
33. Лурия А.Р. Основы нейропсихологии. Учебное пособие для студентов высших учебных заведений. М.: Академия; 2003.
34. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Надеждин Д.С., Сахаров В.Г. Сравнительный анализ психофизиологического развития подростков. Российский педиатрический журнал. 2015; 18(2): 23-7. https://doi.org/10.18821/1560-9561-2015-18-2-23-27